Ett leende kan försätta berg.. :-)

Tänk, så lite som behövs egentligen..
Det är inte så mycket som krävs för att göra en halvtrist dag helt underbar! :-)
Ett helt vanligt, enkelt leende från till exempel kassörskan i affären eller en oväntad komplimang från någon - känd eller okänd - kan räcka långt.

Men - ett leende som skulle kunna få vilket isberg som helst att smälta, är det jag får från min älskade lilla Thess när jag hämtar henne på dagis :-) !
Det näpna lilla ansiktet spricker upp i ett enda stort leende och så springer hon (ja, så gott det nu går på dom små fötterna..!) mig till mötes med de små händerna utsträckta - vilken oerhörd lycka och mammastolthet det skänker!
Och lyckan är lika stor när storebror Anthony kommer hem, överlycklig efter att ha lekt med en kompis (vilket tyvärr inte händer så ofta - av förklarliga skäl kanske, men ändå inte..!?) och kommer rusande och skrikande "mamma" hela vägen in till mig och kastar sig med ett stort smile i min famn - helt oemotståndligt!
När jag då ser dessa två mirakel bli så glada och lyckliga över att se mig, så känner jag att "..Wow - någonting måste jag ju ha gjort rätt i min barnuppfostran trots allt?!" Och mitt hjärta svämmar över av kärlek, ömhet och stolthet till mina barn :-) !

Ja, leenden har verkligen förmågan att smitta av sig. Oavsett om de kommer från barn eller vuxen, från någon närstående eller en total främling.
Men faktum är, att om jag ger ett leende, en komplimang eller beröm till någon idag, så känns det inte bara bra för mig utan framför allt kan det helt ändra den andra människans dag - till det bättre!

Själv försöker jag att vara glad och positiv och till exempel alltid hälsa på de människor jag möter (även de jag inte känner - då möts jag ofta av överraskade men uppskattande svar).
Inte minst uppskattar äldre människor alltid om man tar sig tid att prata med dom en stund. Jag har till exempel haft många trevliga samtal med äldre och sjuka personer i samband med mina färdtjänstresor dessa åren - och jag lovar att det ger mig minst lika mycket som det skänker dom! Den äldre generationen har så mycket intressant att berätta om, som jag gärna för vidare till mina barn och barnbarn en dag!

Ett helt underbart exempel på hur mycket ett leende kan betyda fick jag när jag häromdagen stötte på en av de gamla tanterna i byn och hon sade; "Det är så roligt att träffa Dig Anna, du är alltid så pigg och glad"!

Så kom ihåg att ett enda litet leende, som varken kostar något eller är särskilt ansträngande, kan förgylla en hel dag - både för en själv och omvärlden :-) !

Kram,
Anna

Om man lär sig att hitta glädje i det lilla blir livet så mycket roligare...

Slutligen några ord på vägen............;
Pernilla - tack för att Du finns! Och tack för Dina uppskattande och värmande kommentarer här på bloggen, det betyder jättemycket för mig!
Anki - tusen tack även till Dig, för Dina kommentarer och komplimanger här! Visst har även vi en hel del gemensamt. Och det är ju faktiskt så, att motgångar ofta gör en starkare!
TACK - till alla Er andra som också kommenterar här, det är mycket värdefullt för mig, inte minst eftersom mitt skrivande betyder så mycket för mig! Och till Dig Marie - hoppas allt är bra med Dig och Din familj, hör gärna av Dig igen!


Kommentarer
Postat av: Anita

blev helt fast i din blogg ^^..läste alla dina inlägg..:) sorgliga saker klart men måste säga att du skriver grymt kul..:)får nog ta kika in här igen..?.;)/Anita

2008-04-23 @ 08:50:21
URL: http://anitastridhs.blogg.se
Postat av: syster yster

Ja herregud va du skriver bra! Jag hoppas du får göra det "på riktigt" en dag. Det är roligt att läsa ers bloggar, din o Ankis! Själv skulle jag aldrig våga av rädsla att avslöja allt för mycket privat och personligt. Scary! kram

2008-04-23 @ 19:17:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0