Kan ADHD smitta...? :-)

Hmm - tjaa, kan ADHD smitta, tro?! :-)
Ärligt talat, så vet jag ju bättre än så - men ibland undrar man... :-)

För faktum är, att den sprider sig typ som en löpeld här i huset för tillfället!
Själv funderar jag många gånger allvarligt på hur det är ställt med mig själv (och det vet ju alla som känner mig, att jag är ju inte som alla andra... Hihihi...)?!

Och så har vi ju lilla, góa, underbara Thess....
Halleda - hon är ju alldeles femflätad, denna lilla 2-åriga huligan till dotter! :-) Och så vansinnigt lik sin bror (på alla sätt, både till det yttre och till sättet) att man nästan blir mörkrädd!
Liksom Anthony, så är hon oerhört aktiv och mer eller mindre vild och galen :-)! Hon  har klättrat typ i taket sedan hon lärde sig att förflytta sig över huvud taget och hänger mer än gärna i gardiner och lampor och dinglar om hon själv får bestämma...
Hon är hyperaktiv, har humör (vilket väl ska erkännas att alla i hushållet har...), kan mycket väl börja banka huvudet i vägg eller golv om hon blir tillräckligt upprörd, stoppar gud-vet-vad i näsan (och andra "kroppsöppningar" för den delen..) - ja, hon gör helt enkelt precis samma saker som A en gång gjorde!
Naturligtvis så härmar hon ju mycket också och tror säkert många gånger att allt som A gör är helt OK och att det är så man ska göra.
Och även om jag ofta skojar om det och försöker skämta till det även om de allvarliga sakerna i vår tillvaro för att lättare orka hantera det, så känner man ibland en oro och tanken slår en; "Tänk om Thess också har en bokstavsdiagnos...?!"
Jag vet, det vore inte världens undergång - men det är heller ingenting man önskar någon!

Nåja, det är ju lite tidigt att sia om detta ännu - än så länge är hon ju "bara" en busig, aktiv 2-årig liten fröken, som testar allt - och lite till... :-)
Och jag själv? Tjaa - man är ju som man är när man inte är som man borde.. :-)

Kram,
Anna

Våra barn får god självkänsla genom att vi bekräftar dom som individer, får dom att känna att de duger som de är och inte enbart berömmer dom när de presterar!


Kommentarer
Postat av: V

Det är klart att det smittar. Fråga min man. Flera gånger i veckan slår han mig stenhårt i huvudet med sin egen diagnos och radar upp en rad andra särintressen som bara är applicerbara på honom själv ;)



Men här står jag kvar som en orubblig stenstod. Och gråter.



Så nog fan smittar det.



Kram, V

2008-09-11 @ 00:11:54
URL: http://vick2ria.blogg.se/
Postat av: anna

Hej igen Anna.

Min sambos son är 7 år och går under utredning, vilken inte har kommit långt. De har bara observerat honom 1 gång på skolan. Efter det har han bytt skola så nu är det dags för ny observation i den nya skolan. Så vi är ju inte säkra. Men jag har aldrig träffat på ett barn som kan bli så totalt j-la asförbannad och ändå bara vara 6 år. Han blir svart i hela kroppen. Jag har försökt att han ska försöka tänka på någon fin färg när han känner så ;)

Det värsta i denna situation just nu är att jag är mamma ledig och minman Daniel jobbar för mycket. Vilket innebär att jag får ta största delen av tiden med Filip (sonen) Det är otroligt stressande...Så u försöker vi hitta en lösning och jag sitter med dåligt samvete ;(

SKa skriva den meningen du avslutade bloggen med direkt på vägen här hemma, kan behövas. Super bra skrivet (om självkänsla)

kram

2008-09-11 @ 09:04:02
URL: http://awestling.blogg.se/
Postat av: anna

Hej igen.

Ja det är verkliogen tungt. Men jag tror att man måste våga erkänna det för sig själv och stå för det mot omvärlden på något sätt. Daniel har haft svårt att erkänna att han tycker det är skit jobbigt, men det är ju fullt naturligt. Ingen människa är ju någon super människa (förutom jag ;)) Det är så skönt att prata med någon som är i samma situation både gällande adhd och bonusbarn... Du som verkar vara duktig på små ordspråk. Har du något bra som jag kan skriva på en lapp och sätta på ytterdörren och som handlar om att stärka självkänslan på barnen? typ du är fin bla bla ? kram anna

2008-09-11 @ 21:14:04
URL: http://awestling.blogg.se/
Postat av: Ann

Visst smittar det :-), jag tror själv jag fått en släng

2008-09-15 @ 16:11:24
Postat av: SmulAnn

Neuropsykiatriska diagnoser är ofta genetiskt betingade så det är vanligt att syakon också har det. Två av mina fyra söner har dessa symtom och det många föräldrar säger att de hittar det i släkten bara de tänker efter.

Så bli inte förvånade om tösabiten får en diagnos hon också

2008-09-18 @ 15:20:40
URL: http://blogg.aftonbladet.se/25248

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0