Mitt huvud är som en torktumlare...

"- Såg Du dokumentären igår?
Jag är skyldig Dig och och A en stor j-a ursäkt, för alla gånger jag varit arg..."

Orden är min käre far´s.
Och då anser jag ändå inte att han har särskilt mycket att be om ursäkt för, tycker han är en av de relativt få i vår omgivning som åtminstone har försökt att förstå.. :-)
Däremot skulle jag önska att alla andra i vår närmsta omgivning (och alla andra i vårt avlånga land för den delen!) såg gårdagens dokumentär "Mitt huvud är en torktumlare", som handlade om ADHD och hur det är att leva med denna sjukdom, vare sig man själv har diagnosen eller som till exempel förälder till ett barn med det.
Jag tror verkligen att väldigt många (precis som min far) då skulle få en betydligt större förståelse för vad denna diagnos för med sig och gör mot personen ifråga (många gånger följer det dom genom hela livet), om man såg detta program.
Och inte minst sopade det bort en hel del fördomar och förutfattade meningar, som annars allt för ofta riktas mot både den drabbade och dess familj!

En stor eloge till Per Fosshaug (elitbandyspelare) som lät oss följa med honom under hans utredning, när han nu i vuxen ålder fick sin diagnos och därmed även en förklaring till det beteendemönster som följt honom genom livet.

En sak som sades i programmet, som jag redan innan var övertygad om, är att om en person med ADHD hittar något som han eller hon verkligen brinner för och satsar på det så har de alla förutsättningar för att också bli bäst på det! :-)
Men det förutsätter ju även en betydligt större förståelse från omgivning, samhälle och inte minst skola. Får dessa barn och ungdomar det stöd och den hjälp de behöver, så kan de överträffa oss alla!
Se bara på Michael Phelps (8 OS-guld av 8 möjliga detta år!)...

Jag garanterar Er, att jag kommer att kämpa för Anthony så mycket det bara är möjligt - och för alla andra som har eller får ADHD också, för den delen!

Kramar,
Anna

Ibland, under till exempel stor press eller stress, får vi alla lite känning av ADHD. Det kan ju vara värt att ha i
bakhuvudet... :-)



Kommentarer
Postat av: V

Kram från Pers fru!



:)

2008-09-06 @ 09:05:57
URL: http://vick2ria.blogg.se/
Postat av: Sara

Kära Anna. Alla i din omgivning har försökt förstå hur det är. Att vi sen inte vet är en annan sak men allihopa har gett er sitt fulla stöd och full förståelse. Så vem du menar med alla andra i din närmsta omgivning det vet jag inte. :( Vill absolut inte va respektlös men du kanske kunde formulerat dig annorlunda. Det låter lite som "er omgivning" inte bryr sig och det gör vi. Kram Sara

2008-09-06 @ 18:24:56
Postat av: Anna

Kära Sara - och alla andra!! :-)



Ber verkligen om ursäkt - nejdå, jag menade inte alls så eller något illa alls! Beklagar verkligen om jag formulerade mig klumpigt..

Jag vet mycket väl hur mycket Ni alla bryr er och tänker på Anthony! Jag menade helt enkelt "bara" att det var en mycket bra och lärorik dokumentär, som alla skulle ha glädje av att se - och då menar jag ALLA! :-) Oavsett om man har någon i sin omgivning med denna diagnos eller ej och oberoende av huruvida man känner mig och min familj.

Förlåt snäckan (och alla andra, ifall fler missuppfattat mig!)!

Kramar,

Anna

2008-09-08 @ 11:24:04
URL: http://annalandinnilsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0