Nej, nu... :-(

Det är ju alldeles förträffligt, fantastiskt j-a bra...
Som om inte alla våra nära och kära med någon form av NPF (och deras familjer) redan mår tillräckligt dåligt och har nog med problem med sig själva, motgångar i allmänhet och möter trångsynta och oförstående människor och kommentarer i synnerhet.
Vi vet sedan tidigare att de med NPF har en benägenhet att lättare dras till trubbel av olika slag och även att hamna i olika sorters beroende och / eller missbruk - åtminstone före de fått sina diagnoser och därmed rätt stöd och behandling.
Men igår spred media dessutom ut något som verkligen får mig att rysa...
För som om inte alla förutfattade meningar runt t ex ADHD redan var nog, så kunde man igår höra att den unge pojke som står åtalad för mord på sin syster "troligen utförde dådet till följd av att han inte tagit sin ADHD-medicin"... Det är ju för fan inte klokt!? För oavsett om detta är sant eller ej, så är det nu tack vare medierna ett spritt budskap och jag kan ju bara föreställa mig hur de människor som redan tidigare dömt alla människor med någon form av neuropsykologiskt funktionshinder på förhand och i många sammanhang utser dessa redan utsatta individer till syndabockar så fort något hänt, kommer att hantera denna information...?
Sant eller ej, så blir jag alldeles matt av fasa och min moders- och beskyddarinstinkt är starkare än någonsin...
Och för en gångs skull räcker orden inte riktigt till för mig för att kunna beskriva mina tankar och känslor.

Carpe Diem!
//Anna

Mina barn - mina mirakel!


Kommentarer
Postat av: dagstjarnan

Ja tyvärr är media duktiga på att förstöra genom att skriva så. Som om Alla med adhd/damp skulle bli knarkare/kriminella/mördare etc.

Man blir bara arg.



Hoppas att det är bra med dig annars.



Varma Kramar

DagStjärnan

2009-10-29 @ 19:13:13
URL: http://blogg.aftonbladet.se/dagstjarnan
Postat av: SmulAnn

Oj detta hade jag missat men jag håller mig undan nyheterna eftersom de är så tragiska! Känns för jäkligt när man sitter och har minst ett, kanske två barn med diagnoser! Massmedia är otroliga på att sprida rädsla för både det ena och det andra.

Kram!

2009-11-01 @ 20:00:59
URL: http://blogg.aftonbladet.se/25248-

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0