Drömmen om att bli smärtfri..

"På vilket sätt har synförlusten förbättrat Din livskvalitet"?

...En svår, för att inte säga omöjlig, fråga att svara på.
Men dock - jag funderade både länge och väl och sade sen att jag absolut tror att hela olyckan faktiskt på flera sätt gjort mig till en bättre människa och jag har definitivt blivit bättre på att ta tillvara på livet och försöka leva här och nu.
Även om jag fick lära mig den hårda vägen, så har det kommit en hel del gott ur allting.
Jag har fått ett annat perspektiv på allt och försöker numera lägga tyngdpunkten på det som verkligen är viktigt och betydelsefullt för mig.

Efter denna utläggning säger frågeställaren;
"Visst är det märkligt att Du ens funderar på frågan, med tanke på att om någon frågat Dig före olyckan hur Du hade trott att en synförlust skulle påverkat Din livskvalitet positivt, så hade Du med all sannolikhet tyckt att det var en ovanligt korkad fråga och menat att något sådant skulle aldrig kunna förbättra livskvalitén"..?!

Orden kommer från doktor Åke Nyström.
Han är, som höres, från Sverige men bor och arbetar i USA. Och hans Triggerpunkts-kirurgi har de senaste åren förändrat livet till det bättre för många människor.
Och häromdagen var det min tur att träffa denne sympatiske och frispråkige läkare, för att undersöka huruvida en sådan operation skulle kunna hjälpa mig och minska mina smärtor.

Efter en stunds småprat och allmän frågestund samt två stycken mindre bekväma sprutor / blockeringar i min trasiga axel, så konstaterade han att jag sannolikt skulle kunna bli hjälpt av en operation.
Inte mycket att tveka på, efter att ha levt med alla dessa smärtor dygnet runt i snart åtta år!
Även om det finns en liten risk att man inte blir bättre eller till och med försämras av ingreppet, så är jag beredd att prova - minsta lilla förbättring skulle betyda så oerhört mycket för mig och min livskvalitet!

Den största nackdelen med det hela är att jag måste åka till USA och Omaha, Nebraska Medical Center, för att bli opererad. Och hela "kalaset" går dessutom på ca 50 000 kronor - men jag är absolut beredd att ge det en chans!
För som sagt, finns det någon som helst liten möjlighet att åtminstone reducera smärtorna (och därmed även dagens höga medicinintag), så är det värt mer än alla pengar i världen för mig!
Att leva med smärtor i den omfattning och utsträckning som jag och många andra gör, kan knäcka den starkaste och påverkar i allra högsta grad både individen och dess omgivning, livet och livskvalitén.

Så nu hoppas undertecknad på en liten utflykt till Omaha / Nebraska... :-)

Kram,
Anna

DU är den viktigaste personen i Ditt liv! :-)


Kommentarer
Postat av: SmulAnn

Jag jobbar själv med patienter med långvarig smärta och har även hållit i kurser i smärthantering så jag vet att smärta kan påverka människors liv oerhört negativt. Min syster har en whiplashskada och funderar på att operera sig i Spanien. Jag hoppas du kan få lindring av dina smärtor, på ett eller annat sätt.

Kram

2008-11-08 @ 13:26:29
URL: http://blogg.aftonbladet.se/25248
Postat av: Cinderellaheart

Vilken möjlighet för dig! Jag kan lätt relatera till detta med livskvaliten, jag brukar tänka att om det bara hade varit mina ögon som var problemet i mitt liv, så skulle det vara acceptabelt, men mina nervsmärtor försämrar helt klart livskvaliten. Att du tar en stor risk där allt kan bli värre men chansen att det kan bli bättre, det förstår jag. Det är värt så mycket att slippa ha ont!

Kram på dig vännen!

2008-11-08 @ 17:13:17
URL: http://blogg.aftonbladet.se/26678/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0