Rätt till barnomsorg..?!

Hmm..
Ja - man kan ju sannerligen undra vem fasingen som har koll på vad som gäller angående rätten till barnomsorg då en förälder är sjukskriven eller, som i mitt fall, sjukpensionär..?!
Jag har frågat samtliga inom min kommun som på något sätt arbetar med skola och barnomsorg, men ingen vet eller kan svara..
Så då ställde jag helt enkelt frågan till fantastiska (?!) försäkringskassan, som trots allt är "skyldiga" till min situation - och gues what?! De slänger naturligtvis tillbaks bollen till mig och kommunen... Oerhört överraskande!

Så nu står jag där vackert på ruta ett igen - jag vill ju så gärna komma igång med någon form av sysselsättning (har ju som jag nämnde häromdagen några idéer och drömmar som jag så gärna vill fullfölja!) till hösten.. Men då måste jag ju också veta att jag får lov att lämna mina barn till dagis och fritids..?

Jag må vara cynisk - men personligen har jag åtminstone inte några särskilt positiva erfarenheter av varken försäkringskassa eller kommun och känner därför just nu att detta kommer att bli en seg nöt att knäcka...
Men vad fasen - jag är ju inte oxe för inget och min envishet och vilja har räddat mig förut,, så det ska säkert bli bra någon gång i slutändan..! :-)

Ha en härlig måndagskväll!

Kramar,
Anna



Det som inte dödar dig gör dig starkare...! Kan ju vara värt att minnas emellanåt..:-)

Kommentarer
Postat av: SmulAnn

B.S.

Hej Anna jag förstår att det varit mycket för dig och jag tycker också att den här nya AB-bloggen gjort att jag tappat många läsare, har knappt några sidhänvisningar längre.

Jag håller också på att får näsan över ytan nu, till helgen ska jag tillsammans med 8-10 andra, bl.a mamma Zoffe till Huddinge på en anhörigkurs. Vi ska bry oss om oss själva med existentiella samtal, fysisk aktivitet, meditation m.m. Ser fram emot detta och jag hoppas att vi kan ses också framöver.

Kram Ann

2009-06-08 @ 21:19:59
URL: http://blogg.aftonbladet.se/25248-
Postat av: Marri

Klart du måste ha rätt till barnomsorg om du ska försöka komma tillbaka till arbetslivet, eller studera eller vad din lilla hemlis kan vara :)



En sak har jag lärt mig genom åren, får man inte ett konkret svar när man ringer ex vis försäkringskassan så är det bara att lägga på och ringa upp igen. Förhoppningsvis har man tur och hamnar hos någon som kan svaret.



Kämpa vidare kära Anna.



Kram

2009-06-08 @ 23:28:50
URL: http://sprallisbarn.blogg.se/
Postat av: Gliterblomma

LOV att lämna på dagis o fritids? Vadå? Här får man ha heltid på dagis o fritids om man är sjukskriven! Menar du att du msåte ha dina barn hemma?? Kram!

2009-06-09 @ 00:13:17
Postat av: mamma zoffe

Om jag var du skulle jag maila någon av de högsta hönsen vi har i sverige..nämligen de på departementet..prova med socialministern!!bara för att se vad du får för svar..vår regering vill ju sätta folk i arbete..fråga då dem hur det kan hjälpa dig..

Stort lycka till!!

KRAMIS

2009-06-09 @ 09:18:22
URL: http://blogg.aftonbladet.se/19846/
Postat av: carola

när jag var sjukskriven fick jag ha barnen på dagis, egentligen bara 9-14 men fick dispans..Herre jösses kommunen måste ju ha svaret..



Tack Anna för dina alltid så underbar ord till mig...Vetinte varför men du har alltid varit speciell, fastnat för din blogg och dina ord från första stund...Kanske för att vi båda är "krigare" och oxe:)

kramar i massor

2009-06-09 @ 19:07:12
URL: http://mammacarola.blogg.se/
Postat av: iesson

kämpa på Anna! Självklart att du har rätt till att få ha barnomsorg!! (((((mängder av kramar)))))

2009-06-11 @ 17:16:15
URL: http://iesson.bloggsida.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0