Mördare med bokstavsdiagnoser...

Än en gång har det hänt...
Och än en gång ryser jag av obehag...

Alla minns vi nog trippelmordet under Kristi Himmelsfärdshelgen i år med förfäran,
eller mordet på den unga kvinnan ifjol, utfört av hennes yngre bror
- men jag är tveksam till om allmänheten verkligen måste veta att de ynglingar som utförde dåden har ADHD/Aspergers,
och undrar i mitt stilla sinne hur de som inte själva har personliga erfarenheter inom dessa områden och diagnoser hanterar denna information...?
Är det inte risk för att våra anhöriga i diagnosland blir än mera utsatta, utpekade och svartmålade av trångsynta människor i vårt samhälle, som redan innan dessa fallen avslöjades gärna ändå utser våra barn och ungdomar till syndabockar i både stort och smått..?
Är det rimligt att alla våra älskade själar med olika bokstavsdiagnoser, utöver alla strider de har såväl inomm som utanför sig själva samt alla fördomar de möter, nu kanske dessutom ska utses till eller till och med känna sig som potentiella mördare..?!

Jag tror att vi alla, kollektivt, förstår att en människa som kan mörda med all säkerhet inte mår bra mentalt och med största sannolikhet lider av någon form av psykisk störning
- men räcker det då inte med det som beskrivning eller förklaring..?
Det finns naturligtvis aldrig varken någon ursäkt eller rimlig förklaring till hur en människa kan ta någon annans liv,
men jag oroar mig ändå över att just information som i de nämnda fallen kan sätta igång förödande tankar och tillvägagångssätt hos människor som så att säga "inte förstår bättre"..?
Jag hoppas innerligt att jag har fel...

Kärlek!
//Anna

"Jag lät musiken genomströmma mig,
så att den kunde rena min själ från rädsla och skuld
och påminna mig om att jag
alltid var bättre och starkare än jag trodde." (Paulo Coelho)


Kommentarer
Postat av: mamma zoffe

Tanken slog mig åxå Anna..Dock hade någon av kvällstidningarna låtit skriva ett utlåtande ifrån ordförande i Attention att detta var extremt ovanligt för AS diagnosen att det gick så här långt som i Ragnars fall..

Vi och många andra som är insatta i detta får väl gå i försvar och än en gång och försöka förklara hur verkligeheten för oss ser ut..Men håller med dig att tidningarna gott och väl kunde hålla tyst om diagnoserna..



Hoppas annars att det är bra med er så här i sommartider..

STOR KRAM :-)

2010-07-08 @ 14:05:28
URL: http://blogg.aftonbladet.se/19846/
Postat av: Mib

Hej! Jag råkade hoppa hit från mamma Zoffes blogg.

Jättefin blogg du har här. Intressant!

Det du skriver och som Mamma Zoffe också skriver här håller jag med er fullständigt om. Absolut. Det blir så dumt med bara ett diagnosnamn i tidningen och som buntar ihop olika människor. I ögonen på de som inte känner till det kan det göra våra anhöriga till läskiga monster.

Å andra sidan har jag funderat en del över Ragnar när jag har läst och själv tänkt att det är nog så att han kanske har någon funktionsnedsättning t.ex. Asperger. Och på nåt sätt kan jag som känner till det hela då få lite förståelse för hur det kunde gå så galet liksom. På nåt sätt får jag lite förståelse för just Ragnar och tänker inte just honom som ett monster utan tänker att om någon hade sett och förstått tidigare så kanske det inte hade gått så långt. Den tanken gör också att det är så oerhört viktigt att våra ungar blir förstådda på rätt sätt.

Sen beror ju en sån här sak aldrig på själva diagnosen tror jag utan på så mycket mer runtomkring.

Ja jag vet inte... det var bara lite spontantankar från Mib.

Ha det så bra!

2010-07-17 @ 19:45:48
URL: http://mibfilosoferar.zoomin.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0