Aha-upplevelse! :-)

Mia Törnblom är en av mina absolut största favoriter och har (och är) varit en enorm inspirationskälla för mig de senaste åren, med sin otroliga personlighet och positiva energi.
Min självkänsla har väl inte förbättrats avsevärt mycket, men jag har fått många tankeställare och aha-upplevelser genom hennes ord och använder mig dagligen av de övningar hon så varmt rekommenderar.

Men nu har jag fått ännu en klok och entusiastisk kvinna att se upp till - Jana Söderberg! :-)
Igårkväll var jag på hennes föreläsning "Våga vara", som handlade om hur man hjälper barn (och sig själv) med dålig självkänsla. Och även denna kvinna visade sig vara en mycket duktig och entusiasmerande föreläsare och det blev en hel del tankeställare för alla närvarande!

Och trots att det är saker man egentligen vet, så blev man både pinsamt och plågsamt påmind när hon gav enkla och konkreta exempel på hur vi vuxna många gånger beter oss - och hur det i sin tur påverka andra, men i synnerhet våra barn.
Bland annat betonade hon vikten av att uttrycka våra behov - för vad har vi egentligen att förlora på att be om hjälp? :-)
Och lika väl som att vi själva ska känna och tro på att det vi gör (och är!) är värdefullt, så måste vi ge våra barn känslan av att vara viktiga, värdefulla och behövda.

Ja, jag kan varmt rekommendera både Mia Törnblom:s och Jana Söderberg:s föreläsningar - man går garanterat därifrån med en varm och positiv känsla i hela kroppen och påverkas i allra högsta grad av det dom säger och förmedlar!

Även deras böcker är för mig ett måste! Mia:s "Självkänsla nu" och "Mera självkänsla" har jag läst (hört) flera gånger (hon har även skrivit "Så dumt").
Jana har skrivit "Våga vara - en handbok för att visa barn vägen till bättre självkänsla" (finns tyvärr inte som ljudbok än) och "Sluta jämföra dig med andra - våga vara dig själv" - läs dom! :-)

Självkänsla börjar med självinsikt!

Ha en underbar dag och var rädda om er själva!

Kram,
Anna

Tänk på att utveckla det Du är bra på!

Fundera över vad omgivningen skulle sakna om inte Du var här..!

...Och kom ihåg att DU är värdefull!


Kommentarer
Postat av: mamma zoffe

skall på föreläsning nu på tisdag..kommer att blogga om vad de sade..handlar om asperger och adhd..skall bli mkt spännande..

kramis o lycka till med allt!

2008-10-26 @ 19:12:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0