Angående medicinering vid ADHD och liknande diagnoser...

För tillfället är jag så upprörd och skakad att jag knappt finner orden..
Tack vare min kära syster, fick jag veta att det häromdagen varit ett inslag i Rapport angående psykofarmaka till barn.
En av medicinerna som nämndes i inslaget, är en av de två som min pojke på 6 år (!?) får...
Jag hoppas verkligen att Ni som inte redan sett eller hört detta, går in på min länk längre ner och lyssnar..

Innan jag går in på vad som kom fram i detta tv-inslag, så vill jag bara att Ni alla ska veta att det aldrig varit självklart för varken mig eller min sambo att ge sonen medicin. Och vi försökte med bland annat "naturpreparat" (vågar inte skriva ut namnet på det, eftersom jag vet att en annan kvinna som verkligen brinner för detta fick sitt inlägg på sin blogg borttaget för det ansågs vara reklam..) först, men tyvärr hjälpte inte detta A alls - däremot vet jag många andra som har och har haft mycket positiva effekter av detta preparat.

Hursomhelst så påbörjade vi medicinering med Concerta till A i somras och när dosen höjts något, så märkte man en avsevärd skillnad på honom och han mådde verkligen mycket bättre - utan att för den skull ha förändrats i sin personlighet. Han var fortfarande i allra högsta grad vår góe, pratglada och spralliga kille - bara lite mer "lagom" i till exempel aktivitetsnivå nu, än före medicinens tillkomst.

Dessvärre började han typ 1,5 månad innan han skulle börja förskolan att få många och fruktansvärt våldsamma utbrott - han slogs, sparkade, revs, slängde saker imponerande välriktat på oss... You name it!
Och när vi då fick en tid hos läkaren strax före skolstart, så rekommenderade hon oss att utöver Concerta även ge honom............................"Risperdal". Och det är alltså denna medicin som inslaget i Rapport handlade om.
Det enda läkaren sade när vi frågade om denna medicinen, var att A skulle få den i så oerhört låg dos att det inte var något konstigt, bla bla bla... Utan den enda (och önskade) effekten av den skulle vara att de våldsamma utbrotten blev färre och / eller mindre våldsamma.

Så då kan Ni säkert föreställa Er min förfäran när jag nu får höra att Risperdal kan ge väldigt många och allvarliga biverkningar - och detta trots att det tydligen finns alternativ!?
Ett läkemedel som från början var tänkt mot schizofreni och psykoser, används nu även till barn med t ex Aspergers syndrom, autism och ADHD... Följande biverkningar presenterades;
Viktökning
Oro
Ångest
Huvudvärk
Koncentrationssvårigheter (märkligt med tanke på att detta ingår i A:s diagnos och därför får han ju Concerta..?!)
Muskelstelhet
Mjölkavsöndring från bröstkörtlar
Trötthet
Kräkningar
Dimsyn
Yrsel
Hjärtklappning
Förstoppning
Hudutslag
Nästäppa
Svimningskänsla
M m
Och dessutom kan det även leda till diabetes...

En mamma vars dotter fått Risperdal berättade bland annat att ..."hon blev som en zombie, trött och avtrubbad"...

I dagsläget finns det 2200 barn i Sverige som får denna medicin och den ges alltså ända ner till förskoleålder - vilket ju min son är ett praktexempel på. Faktum är att han inte ens hade hunnit fylla 6 när den medicinen sattes in...

Som om inte allt detta vore upprörande nog, så slog Per-Anders Rydelius (professor i barn- och ungdomspsykiatri) huvudet på spiken när han sade;
"Vi vet att med ett korrekt bemötande och en bra skolgång, så blommar de här barnen upp och då behöver man ingen medicin. Jag önskar att alla barn skulle kunna få ett sådant bemötande."
Dessutom säger samme professor att han anser att det finns en "övertro" på mediciner hos läkarna och att det i fallet med Risperdal finns tvivelaktigt vetenskapligt underlag...

Känns ju j-t bra!!? :-(
Gissa om sonen hoppar av den medicinen idag! Och på tisdag när det är dags för återbesökt är det jag som ställer läkaren mot väggen!
Har väldigt svårt att förlåta mig själv för tillfället, för att jag låtit min son äta detta....gift....och vi har glatt stått och hejjat på honom och trott i vår enfald att det skulle vara något bra och positivt!
Tur att man inte är sämre än att man kan ändra sig i alla fall...!

Tack för Er tid!

Kram,
Anna

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1248840

Kommentarer
Postat av: SmulAnn

Risperdal är nog inget jag skulle ge mitt barn för nu jobbar jag inom vården och har sett många oroliga gamlingar som fått denna medicin mot oro, de blir som apatiska paket. Concerta är väl något man kan överväga men min son har inte så grava symtom tycker jag. Han är faktiskt välfungerande hemma numera sen vi använder oss av den kunskap vi fått och inte skäller och går på utan har en "användarvänlig miljö".

2008-09-18 @ 15:01:47
URL: http://blogg.aftonbladet.se/25248
Postat av: SmulAnn

Nu har jag kollat på inslaget! Helt otroligt är det att det skrivs ut sån medicin när man vet att det är rätt pedagogik och sånt som ska till!

Har ni fått någon hjälp annars förutom medicin! Hoppas ni får hjälp med information och utbildning.

Annars råder jag dig att läsa själv på nätet, men det gör du redan :-)

Beckan har mycket bra på sin blogg!

Du vet hon med Omega 3 :-)

Annars rekommenderar jag Attentions hemsida:

www.attention-riks.se

2008-09-18 @ 15:10:44
URL: http://blogg.aftonbladet.se/25248
Postat av: rudbeckia

fniss Ja du vet hon med Omega3:n gapskratt

Omega 3 får nog bli mitt mellannamn... eller snarare efternamn...

Hallå! Mitt namn är Omega3. Beckan Omega3! ;D



Nu har jag tittat på inslaget i SVT. Jag förstår att du blev jätterädd och orolig när du såg inslaget. Du ska inte alls ursäkta att du "gick på!"

Vi har all rätt i världen att "gå på" när vi blir upprörda...



Jag har även full förståelse för att ni slutar med medicinen på stubinen! Glöm inte att berätta VAD läkaren har för ursäkt för att skriva ut sådan farlig medicin utan att förklara närmare för Er om alla biverkningar!





En fråga: När du gav EyeQ till A. Gav du honom då trippeldos under 12 veckor?



MVH

Beckan "EyeQ" Omega3











2008-09-18 @ 16:53:02
URL: http://blogg.aftonbladet.se/25039

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0