Älskade, besvärlige lille unge... :-)

Ärligt talat - vad gör man?!
Min oerhört viljestarke 6-åring har nu varit jättesjuk i nästan en hel vecka, med nära 40 graders feber och halsont. Detta har gjort att han vägrar äta och dricka - och att ta sina mediciner... Och då syftar jag inte enbart på adhd-medicinen utan även på vanlig febernedsättande och hostmedicin. Men det är helt omöjligt att få i honom något av detta, vilket nu har lett till att han är rejält uttorkad...

Idag var vi hos läkare som skrev ut penicillin och (mera) hostmedicin och just då och där lovade min käre son dyrt och heligt att han skulle ta sin medicin utan att krångla...
Men snacka om lång näsa jag fick..!!! Det går knappt att i ord beskriva det motstånd och fullständigt hysteriska utbrott jag möttes av, då jag några timmar senare skulle ge "junior" den första penicillindosen..
Och efter att ömsom ha bönat och bett, hotat och skrämt, daltat och tjafsat om vartannat, var jag lika utmattad som min förgråtne son - och då hade han efter en timmes bråk lyckats få i sig typ 2 ml av de 2,5 han skulle ha... Herregud! Snacka om "..much a´do about nothing"!?
Jag menar, jag inbillade mig att jag skulle kunna prata förnuftigt med sonen - men det var tvärkört!

Så när han kom tassande vid halvsex ikväll och var helt färdig och ville sova, så sade jag att självklart skulle han få det - så fort han tagit sin medicin.....
Ärligt talat vet jag inte vem av oss som var mest upprörd i slutändan!? Det är SÅ fruktansvärt att se och höra sitt eget kött och blod bära sig åt på ett sätt som man skulle kunna tänkt sig att någon som blivit besatt av djävulen skulle göra...
A var fullständigt ifrån sig, skrek hysteriskt och hyperventilerade samtidigt som han sparkade och slogs och hela tiden upprepade; "jag vill dö"....

Älskade lille unge... Där satt jag, en närmast uppgiven morsa till sist, och berättade återigen om vikten av att ta medicinen för att slippa bli inlagd på sjukhus - och får till svar att min 6-åring hellre vill dö än att ta 2,5 ml penicillin...!?
Vad f-n gör man??! Finns det någon som känner igen detta och har något bra tips?? Kan ju tillägga att just eftersom han är i så risigt skick som han är för närvarande, så har han inte fått (=vägrat ta!) sin ADHD-medicin de sista dagarna (vilket faktiskt inte märkts av så mycket, eftersom sjukdomen golvat honom rejält - fram till idag that is..).

Känner mig så förfärligt frustrerad och maktlös - vad ska jag ta mig till..?!
Gode Gud, låt honom må bättre imorgon...

Kramar,
Anna

"Det finns bara ett vackert barn i världen
och varje moder har det..." :-)

Kommentarer
Postat av: mamma zoffe

..jodå känner åxå igen mig :-)frusrationen som tar överhanden även hos mig som vuxen..när man blir desperat..Sam tog hellre alvedon sup ett tag..har du testat det?sen undrar jag om han har någon favoritdryck du kan blanda ut medecinen med?eller belöna han med någon åtrovärd godis när han väl pinat i sig medecinen..

stort lycka till!



kramis mamma zoffe

2009-01-26 @ 19:43:38
URL: http://blogg.aftonbladet.se/19846/
Postat av: Pilla

Åh..kära vänner!!

Lilla,stora stackarn..A...Den "jä..eln"där uppe som kallas gud,visar tyvärr inte sig så ofta som man behöver han!

Tack förresten för en mysig men ack så "snurrig" kväll i lördags.. :-)) Precis vad jag behövde!

Supa skallen i bitar o lämna hjärnan hemma...hm..

kram!! Och krya på A + T

2009-01-26 @ 20:41:47
Postat av: J O A

Herregud, du måste vara gjord av stål kvinna! Jag hade inte orkat! VAR är pappan i allt detta undrar jag?

2009-01-26 @ 21:58:25
Postat av: Daniel

Men stackars rare du! alla mina styrkekramar till dej! Å må gossen blir bättre - det håller jag alla tummar för!



och jag tackar som ödmjukast för en FIN utmärkelse.

Blev glad och rörd! TACK!

2009-01-26 @ 22:06:52
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: Mia-Marie

Hejsan gumman...mina tips och råd lyder så här...idag sätter du dig ner och med hjälp om det behövs ritar du och skriver en saga om att ta medicin, kolla in http://www.ingelaslekstuga.se/Eirasaga/eirasaga.htm



för tips och ideer på hur du ska skriva, viktigt att sagan slutar med nått positivt för junior =)



Sedan läser du denna för honom och har han nått han verkligen "älskar" att göra, så gör det efteråt tex. se film eller mysa en stund eller spela spel...



Försök att vända medicintagningen till nått positivt och rita roliga bilder till sagan och kanske trycka på med en ledsen gumma bild och skriva att du mamma blir så ledsen och orolig för din goa son då han inte tar sin medicin och är så sjuk, då du bara vill att han blir frisk och tar sin medicin...Rita streckgubbar, det funkar bra eller att klippa ut och använda egna foton!



Lycka till och ge inte upp...

2009-01-28 @ 07:18:19
URL: http://min-inspiration.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0