ADHD o brist på stöd...

För drygt ett år sedan fick min älskade son sin ADHD-diagnos,
och ända sedan dess har jag bett och bönat om stöd och hjälp till oss alla, utöver "bara" medicin, men utan framgång...

Det faktum att vi "hamnade mellan stolarna" gjorde förstås inte saken bättre, för samtidigt som A:s utredning var klar så flyttades vi över från Landskrona till Lund vilket i sin tur ledde till längre resor och nya läkare och sköterskor (som om inte sonen vore förvirrad nog av allting redan ändå!?). Och vi fogade oss snällt och trädde in i vårdens härliga värld av brist på resurser..

Efter att under 8 månader ha träffat läkaren två gånger och sköterskan lika "ofta", trots flertalet påringningar från mig eftersom;
1. A:s medicin inte fungerar längre och dessutom tappar han i vikt
2. Vi önskar mera
stöd
och 3. A:s beteende har försämrats avsevärt och vi måste få "verktyg" att tackla hans utbrott med

... vilket haft till följd att min frustration och maktlöshet växt sig allt större.

Och så igårkväll - efter att den senaste tiden ha jagat med blåslampa efter folk som kan hjälpa oss, både mig (som ärligt talat stundtals är helt slut..) men framför allt A (som mår jättedåligt, har värsta dåliga självkänslan, hatar sig själv och vill "döda sig själv", kan stå och banka huvudet i väggen långa stunder för att "han vill dö" och dessutom är han allmänt elak - vilket förvisso till stor del beror på hans oförstånd, jag vet.. - mot oss i allmänhet och lillasyster i synnerhet och kan t ex gladeligen ta stryptag på henne, brotta ner henne eller hoppa på hennes rygg..)
- men igår alltså, fick jag plötsligt veta att det återigen finns både läkare och sköterska i Landskrona och att vi därför helt sonika flyttats över dit igen... Men de hade förstås missat den lilla detaljen att informera oss..?!

Jag är så trött på all nonchalans vi mötts av och idag tänker jag ringa BUP i en av grannkommunerna istället och höra hur de ställer sig - man ska ju trots allt ha rätt att söka vård var man vill.
Men samtidigt är jag heligt förbannad - att inte jag som vuxen får stöd och hjälp när jag själv ber om det är illa nog,
men om inte våra barn prioriteras, hur fasen ska det då bli..?!

Det känns inget vidare alls kan jag säga! Och det tar en mängd energi att ringa och "ligga på" överallt
- men samtidigt har ju A och hans välmående högsta prioritet såklart!
Min fine, älskade lille prins, som ju själv inte förstår vad det är som händer inom honom och är för liten att ännu helt inse hur farliga vissa saker är - och han har SÅ många goda kvalitéer också!
Han är så full av kärlek, mognad, omtanke och glädje
och det enda jag vill är att han ska må så bra som möjligt och få den hjälp han har rätt till!

Ha en underbar dag!

Kram,
Anna

"När du trillar ner på någon räcker det inte att säga att du inte kunde hjälpa det,
när allt kommer omkring kunde han förmodligen inte heller hjälpa att han hamnade under dig" (Nalle Puh)

Kommentarer
Postat av: Eva

Hoppas ni får ett bättre stöd på annan vårdinrättning

Ett försenat grattis till dig med !



Kramar från Bälteberga

2009-05-06 @ 13:53:10
Postat av: Ingela la la

Jösses, jag kan inte föreställa mig vad du går igenom Anna. Tur att du är så stark och står på dig. Fortsätt så länge du måste för det är ju klart att ni måste få hjälp.

Sorgligt att dom som behöver hjälp ska behöva slita mest...

Mitt inlägg som jag nyss skrev omm vad jag ska ha på mig på galan känns ganska så trivialt nu.



Kram Ingela

2009-05-06 @ 15:38:35
URL: http://ingelalala.blogspot.com
Postat av: Glitterblomma

För fasen! jag hatar sjukvärden! Jag blir så jävla arg Anna! NU hoppas jag det kan vända!!! Kram!

2009-05-06 @ 15:49:34
URL: http://glitterblomma.wordpress.se
Postat av: Pilla

En liten "tröste" kram Anna

2009-05-06 @ 18:37:27
Postat av: Mikael

Tjing damen. Ofta so lyckas dom att träffa rätt i sina tester, där dom sållar ut oss och placerar oss tillsammans med oss andra hypisar.



Det dom inte förstår är att pga våran hjärna är annorlunda och har utvecklats evolutionsmässigt annorlunda så är olika ljud rena tortyren för oss under vissa förhållanden. Ju stökigare desto värre.



Köp en MP3 att ha i skola, men musik han gillar. Om lärare knepar så hota med juridiska represalier för han som individ.



Hemma så är det enda som fungerar, att man är extremt lugn och harmonisk. Dom små blir väldigt negativt påverkade och aggiterade om de vuxna inte mår bra.



Det finns fler versioner om oss än psykiatrins cyniska bild av oss.



Jag har summerat det delvis lite här, vilka vi egentligen är som dom itne vill att det kommer ut av något skäl.



http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.9247848



2009-05-07 @ 17:08:17
URL: http://www.metrobloggen.se/mirhepo
Postat av: Marri

Hej Anna!



Hoppas verkligen att ni får den vård ni vill ha och behöver. Nu är det min tur att skicka massa styrkekramar till dig.



Hoppas ni får en trevlig helg!



Kram

2009-05-08 @ 01:01:20
URL: http://sprallisbarn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0