Ironiskt...

Det är ju aningen ironiskt,
att jag bara en dag efter att ha följt mediernas uppmärksamhet runt alla barn som inte kan eller får gå i skolan,
och lyssnat på generaldirektören från Skolinspektionen när hon gav en massa flata ord och tomma löften,
får hem ett långt brev från sonens lärare...
Och man kan väl lugnt påstå, att om jag redan innan varit irriterad och frustrerad över deras oförståelse och okunskap, så blev jag nu heligt förbannad...
Som jag nämnt förut, så har A det jättejobbigt med sina läxor och det är så gott som omöjligt att få honom att kunna koncentrera sig på en läxa på eftermiddagen när han kommit hem, efter att ha uppbådat all kraft till att vara så fokuserad som möjligt i skolan, samtidigt som medicinen slutar verka vilket gör honom oerhört trött och okoncentrerad vilket i sin tur leder till hyperaktivitet för att han inte ska somna, typ... Hur förmår man ett barn i det tillståndet att göra en eller flera läxor?! Det slutar alltid på samma sätt: jag tjatar, A vägrar, jag tjatar ännu mer, A får ett utbrott, konflikten är ett faktum och hans låga självkänsla får sig ännu en törn...

Och nu alltså, trots alla möten och samtal med skola och lärare, så har dom alltså skrivit i A:s kontaktbok (!?) en enda lång uppläxning om hur han halkar efter i flera ämnen och hur han påstår sig ha gjort läxorna men glömt var han lagt dom... :-(

Hujedamej!!!
Jag blir rasande när jag tänker på det - hur fasingen tänker dom?! För mig är detta den absoluta droppen som får bägaren att rinna över - det ultimata beviset för skolans totala okunskap och oförståelse inför A och hans diagnos.
De gör ju precis allting fel och tvärtemot hur man faktiskt bör behandla och bemöta ett barn med dessa svårigheter!
Som sagt, nu är måttet mer än rågat och denna kvinnan kommer att gå så långt det bara går,
för att förbättra skolsituationen såväl för min egen son som för andra barn och ungdomar med NPF! Nu får det banne mig vara nog med all nonchalans och flathet!

Kärlek!
//Anna.



Kommentarer
Postat av: AnnJo

Min son löste det med läxor själv...

(Han fungerar inte heller på em.. jag är glad om vi kan försöka fungera ihop framåt kvällen och då är inte läxor min prio för vår gemenskap.)



Han gör den på morgonen! :D



Kan kanske fungera för andra, eller inte... för oss gör det och det är jag tacksam för. Det är inte alla morgnar han hinner eller hinner allt, men vi tar det som fungerar och lämnar resten. Nu har jag tur eftersom han är "högbegåvad" och intresserad. Hade han inte varit det så är jag inte dummare än att jag inser att läxor hade varit ett problem...



Jag ser och hör din frustration men vet inte om jag kan komma med fler kloka råd än att fortsätta vara mamma åt A på bästa sätt, det är du som är experten och vet vad som fungerar och vad som är svårt. Hoppas det kommer en fungerande lösning för er skull.



Kram kram

Anna

2011-02-20 @ 10:40:58
URL: http://ettandetagitaget.blogspot.com
Postat av: Mamma Zoffe

Mitt hjärta värker av att läsa hur ni har det och hur den lilla parveln har det..

Vad är det som skolan inte förstår..eller vill ta till sig?? du vet at tjag sagt det förr.. Sam har inga läxor förutom engelska glosor då det tar så mkt energi att vara i skolan..hemma skall vara en plats att vila och återhämra kraft..inte ytterligare en kraftansträngning ifrån ett batteri som redan är tömt.. Strunta i skolans krav på att läxor måste vara gjorda.. Förstår att det är en tuff sitts du besitter och att det måste vara ständiga krig, men tänk på A, vilket du gör, men tydliggör det ännu mera för skolan.. "nej, jag tillåter inte att han gör några läxor nu då det bara är en strid hemma"

Hoppas innerligt att du har bra stöd ifrån bup/hab och att det blir möten med skolan där de en gång för alla fattar någorlunda vad det är som de äventyrar..

Jag hoppas jag får lägga ut detta på NPF Upprorsbloggen, givetvis anonymt om du så vill.. Barn kan inte tillåtas att må så här därför att samhället brister så..



STORA styrke KRAMEN

2011-02-20 @ 11:46:27
URL: http://blogg.aftonbladet.se/19846
Postat av: Här och nu

Har samma problem, lillasyster har varit sjuk en vecka och så skickar fröken hem matteboken på 10 sidor som ska vara färdigt till efter lovet. Jag har upprepade gånger sagt att hemma är vila och den enda gång hon gör nån läxa är på morgonen och då OM hon är motiverad till det. Nu fick jag veta att de lektioner hon är frånvaro i, får hon aldrig igen, inte ens genom stöd att komma i kapp efteråt. Hon är på gränsen att komma efter i matte och svenska. Jag känner mig maktlös mot skolan, hur jag än vänder det så har de svar som jag måste bara accetpera. Hab kan bara rekomendera skolan vad de ska göra. Jag sitter och är rädd och frustrerad att hon måste gå om årskursen för att det inte finns stöd nog för att få henne att hänga med sina jämnåriga./ här och nu

2011-02-20 @ 15:34:33
URL: http://autsimbalansen.blogspot.com
Postat av: Lenaeff

Jaa du vännen!

JAg suckar tungt och som du känner jag en oerhörd frustration över situationen. Vad är det som gör det så himla svårt att lyssna på oss föräldrar? Som gör det så otroligt svårt att förstå att det handlar om ett funktionshinder/handikapp och inte lathet vare sig från oss föräldrar eller våra barn.

Vad är det som gör det så oerhört svårt att acceptera det vi säger och det vi ber om när vi har lagen i ryggen (om än oändligt tandlösa sådana)?

Jag kan inte annat än tro att det är bristen på empati och inlevelseförmåga som gör skolan till den stora boven i våra barns vardag.

Som jag sagt tidigare så är tydligen våra barns svårigheter otroligt provocerande för allmänheten eftersom de sällan har begåvningshandikapp.

Undrar om de tror att det är för skojs skull vi ber om vissa anpassningar för våra barn, eller för att vi bara är lata och konflikträdda?

Nä, det är dags att bjuda hem dem en vecka till var och en av oss så får vi se vad de säger sen.

Jag blir så ledsen för er skull att ni ska behöva ha det som ni har det. Att ni ska behöva kämpa och bråka om så mycket som slukar energi som kunde användas till så mycket viktigare saker i livet.

Vi som kan uppföra oss, gör det!!! Hur ska vi annars lära våra barn?

Många styrkekramar till dig vännen. Och jag håller med dig, nu får det vara nog...

Lena

2011-02-20 @ 15:47:01
URL: http://vitavox.blogspot.com/
Postat av: Mia-Marie

Hejsan, hittade hit från upprors bloggen och tycker du ska kolla upp om att ha läxan frivilligt och man kan begära att den får vara frivillig, sedan så ska skolan ta hänsyn till funktionshindret och anpassa till individen, ni kan också begära att läxan ska göras under skoltid, dom får helt enkelt tänka om och inkludera läxan i skolarbetet och sluta ställa orimliga krav på honom att göra läxa efter skolan. Eller så blir läxan frivillig...



http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4xa

2011-02-20 @ 16:11:13
Postat av: Mandy

Hello Anna.

Very nice here. Congratulation.

Wish you a great, sunny week.

Greetings from Belgium.

2011-02-21 @ 14:52:27
URL: http://blog.seniorennet.be/mandysblog

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0